A társasházi közös képviselők kötelező regisztrációja 2025. május 1-jétől lép hatályba, melynek célja a társasházak működésének átláthatóbbá tétele és a jogszerűség biztosítása. Ettől az időponttól kezdve minden közös képviselőnek és intézőbizottsági elnöknek kötelező lesz nyilvántartásba vetetnie magát az ingatlan-nyilvántartásban.
A regisztráció célja:
- Átláthatóság növelése: A társasházak működésének és pénzügyi helyzetének könnyebb nyomon követése érdekében.
- Törvényességi felügyelet erősítése: A jegyzők hatékonyabb ellenőrzési lehetőségeinek biztosítása.
- Kapcsolattartás megkönnyítése: A hatóságok és a társasházak közötti kommunikáció egyszerűsítése.
A regisztráció menete:
- Kérelem benyújtása: A közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke köteles a nyilvántartásba vételi kérelmet benyújtani.
- Szükséges dokumentumok: A közgyűlés jegyzőkönyve, amely tartalmazza a megválasztásról szóló határozatot és a szavazás eredményét.
- Jogi képviselet: A kérelem benyújtásához ügyvéd közreműködése szükséges.
- Határidő: A regisztrációt 2025. május 1-jéig kell elvégezni.
Fontos megjegyzések:
- Díjmentesség: A nyilvántartásba vételi eljárás maga díjmentes, azonban az ügyvédi díjakat meg kell fizetni.
- Több társasház esetén: Ha valaki több társasház közös képviselője, minden egyes társasházra külön regisztráció szükséges.
Jogszabályi háttér:
- 2003. évi CXXXIII. törvény (Társasházi törvény): A társasházakról szóló alapvető jogszabály, amelynek módosításai vezették be a kötelező regisztrációt.
- 2022. évi LXXV. törvény: E törvény módosította a Társasházi törvényt, előírva a közös képviselők kötelező nyilvántartásba vételét.
Ügyvédi állásfoglalások és szakmai cikkek:
- Dezsényi Ügyvédi Iroda: Részletes elemzés a regisztráció szükségességéről és folyamatáról.
Dezsényi Ügyvédi Iroda Bábolna
- Jogászvilág: A Budapesti Ügyvédi Kamara hírlevele alapján készült cikk a regisztráció fontosságáról.
- Dr. Újváry Zsolt Ügyvédi Iroda: Tájékoztató a nyilvántartás céljáról és a hatályba lépés időpontjáról.
- THT.hu: Interjú Dr. Kiss Balázs Károllyal, a TSZOE elnökével a regisztráció részleteiről.
- LOSZ.hu: Tájékoztató a közös képviselők kötelező regisztrációjának halasztásáról és annak okairól.
A fenti információk alapján minden közös képviselőnek és intézőbizottsági elnöknek javasolt időben megkezdeni a regisztrációs folyamatot, hogy a törvényi előírásoknak megfelelően láthassák el feladataikat 2025. május 1. után is.
Milyen következményekkel járhat, ha nem történik meg a bejegyzés?
Amennyiben a közös képviselő (vagy az intézőbizottság elnöke) nem végez el regisztrációt, a megbízatása nem szűnik meg május után sem. Azonban ebben az esetben nem jogosult hivatalos ügyeket intézni a társasház nevében. A földhivatali bejegyzés hiánya komoly problémákhoz vezethet, különösen akkor, ha a közös képviselő közüzemi számlákat szeretne vitatni, banki azonosítást kér, vagy postai küldeményeket venne át. Emellett, ha a közös költséggel kapcsolatban elmaradás van, akkor sem jogosult eljárni.
Fontos megjegyezni, hogy a közös képviselő felelősségre vonható, ha mulasztása miatt kárt okoz a társasháznak.
HBPM Kft. ügyvédjének tájékoztatása
Tekintettel arra, hogy a jelen bejegyzésem kapta az utóbbi időben a legnagyobb nyilvánosságot – , mivel értékeket akarok közvetíteni – úgy döntöttem, hogy megosztom olvasóimmal az ügyvédem által adott tájékoztató leveleket, amelyek így letölthetővé váltak a HBPM Kft. honlapjáról ingyenesen bárki számára az alábbi linkekről:
https://hbpmkft.hu/download/korlevel-a-kozos-kepviselok-foldhivatali-bejelentkezeserol/
https://hbpmkft.hu/download/ugyvedi-korlevel-ii/
https://hbpmkft.hu/download/bejelentkezes-kellekei/
Közgyűlési határozat minta a közös képviselet regisztrációjához: